Daniel Beilschmidt, organist van het Schloss Altenburg (D), speelt een solorecital op het Van Peteghem orgel in de Landcommanderij Alden Biesen. Op die manier exploreren de ’Schloss-organisten in Europa’ elkaars erfgoed. Een afwisselend programma tussen hedendaags (eigen werk en Danksagmüller) en Bach!
Programma
Daniel Beilschmidt (*1978)
Prélude (Improvisation)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata d-Moll, BWV 913
Franz Danksagmüller (*1969)
Versus „Erbarm dich mein, o Herre Gott“
Johann Sebastian Bach
Toccata e-Moll, BWV 914
Daniel Beilschmidt
Improvisation
Johann Sebastian Bach
Toccata G-Dur, BWV 916
Daniel Beilschmidt
Daniel Beilschmidt (°1978, Thüringen) volgde muzieklessen in Gera en orgelles bij Sieghardt Zitzmann. Daarna studeerde hij orgel bij Arvid Gast, Ullrich Böhme, Volker Brautigam, Stefan Johannes Bleicher, Hans Fagius, Sören Christian Westergaard, Bernhard Klapprott en Michael Kapsner in Leipzig, Kopenhagen en Weimar.
Sinds 2009 is hij universiteitsorganist en sinds 2015 artistiek assistent aan de Leipzig University of Music en het Theater ‘Felix Mendelssohn Bartholdy’. Van 2009 tot 2015 was hij ook organist aan de St. Thomaskerk te Leipzig, waar hij vaak samenwerkte met het Thomanerchor o.l.v. Georg Christoph Biller.
In 2021 werd hij de opvolger van dr. Felix Friedrich als organist van Schloss Altenburg, waar hij het waardevolle orgel van Tobias Heinrich Gottfried Trost (uit 1739) beheert. Naast Duitsland concerteerde Daniel in Noorwegen, Denemarken, België, Polen, Rusland, Georgië Spanje, Italië, Argentinië, Australië, Mexico, Zwitserland, Oekraïne en de VS.
Hij gaat graag verder dan het traditionele orgelrepertoire en werkte zo met percussie, elektrische gitaar, danstheater, poëzie of in geavanceerde pop-, folk- of freejazzprojecten.
In 2013 verscheen zijn debuut-cd met ‘Méditations sur le Mystère de la Sainte Trinité’ (Olivier Messiaen), opgenomen in Messiaens oude werkplaats: de Eglise de la Sainte Trinité in Parijs. In 2017 realiseerde hij de CD ‘Fortuna Desperata’, opgenomen op de orgels in de Nieuwe Universiteitskerk van Leipzig. Deze opname, met orgelmuziek uit de gotiek en de renaissance, werd bekroond met de Duitse Record Critics’ Prize. Beilschmidt onderscheidt zich zelf ook als componist.